My Esel kerékpárgyár
Mint gyakran előfordul, az ötlet szükségből fakad. Christoph Fraundorfer, a My Esel egyik alapítója 1,95 méter magas, így soha nem volt könnyű megtalálnia az ideális kerékpárt. De mivel a képzett építészként mindig szerette megoldani a technikai problémákat, akár repülőgép-modellek gyártásában, akár bútorok fejlesztésében, úgy döntött, hogy megoldja ezt a nehézséget.
Heinz Mayrhofer személyében megtalálta a projekthez az ideális társat. A Fischer sífelszerelést gyártó cég volt fő síléc-fejlesztője számára azonnal egyértelmű volt, hogy melyik anyag ideális a kerékpár vázszerkezetéhez: a fa. Biztosítja a szükséges szilárdságot, stabilitást, és az alumínium vagy karbonvázhoz képest ez a természetes anyag jobban elnyeli a bosszantó rezgéseket és rázkódásokat.
Technológia a sígyártásból
A sílécek gyártásához hasonlóan a kerékpár váza ún. kompozit felépítésű: az általában nyírfa mag köré épül, a sígyártásban évtizedek óta bevált gyantaragasztó rendszert alkalmazásával. A fa külső rétegeihez általában tartós kőris vagy dió fát használnak. A fa szerkezetet statikusan optimalizálják és belül marással üreget alakítanak ki. Ez egyrészt súlycsökkentést jelent, másrészt lehetővé teszi a bowden-kábelek vezetését magában a vázban.
Az időjárás fontos kérdés, ha a fáról mint anyagról van szó.
Annak érdekében, hogy a favázak minden időjárási körülménynek és mindennapi helyzetnek ellenálljanak, az Adler Lacke céggel közösen kifejlesztettek egy speciális védőréteget, amely tökéletesen védi a favázakat. „Ezt használják a szabadban faajtókon is, amelyeknek évtizedekig kell tartaniuk" - mondja Fraundorfer. A gyártó egyébként ötéves garanciát vállal a fa kerékpárvázra.

A személyre szabott kerékpár
Ennyit az anyagról, de ez nem oldotta meg a nem megfelelő vázméret alapvető problémáját. Tehát Fraundorfer és Mayrhofer ortopéd sebészekkel együtt olyan szoftvert fejlesztettek ki, amely mindössze három paraméter felhasználásával számítja ki a mindenkinek megfelelő keretet. "Csak a testmagasságra, a cipő méretére és az alsó lábszár hosszára van szükségünk. A többit a szoftver több ezer összehasonlító adat alapján számítja ki" - magyarázza Fraundorfer. A My Esel néven működő fiatal vállalkozók könnyedén reagálnak a speciális vásárlói igényekre - például ha valaki inkább egyenesebben ülne kerékpározás közben. Ha orvosi kérdésekről van szó, például mert az ügyfélnek porckorongsérve van, még szakorvost is bevonnak a tervezésbe.

Üzleti ötlete azon a tényen alapul, hogy Ausztriában a kerékpárosok körülbelül 70 százalékánál jelentkeznek kisebb vagy nagyobb egészségügyi problémák, mint például a derék vagy a kezek zsibbadása. "Bárki, aki valaha is testre szabott öltönyt viselt, tudja, mennyire egyedülálló. Ez nagyjából így működik a kerékpárjainkkal is" - mondja Fraundorfer, az egyedi gyártású kerékpár előnyeit ismertetve.
hagyományos kerékpár vagy ebike
A My Esel termékcsalád jelenleg klasszikus túrakerékpárokat, terepjáró hegyikerékpárokat, országúti kerékpárokat is kínál, de az utóbbi évben már az eladott kerékpárok több, mint 90%-a ebike volt. A beépített alkatrészek olyan ismert gyártóktól származnak, mint a Shimano vagy a Rockshox. "Az e-kerékpárjaink különlegessége, hogy az akkumulátor teljesen integrált" mondja Fraundorfer
A My Esel egyik alapítója, Christoph Fraundorfer különösen nagy reményeket fűz a versenykerékpár-szegmenshez: "Súlyát tekintve képesek vagyunk lépést tartani a nyolc-kilenc kilós hagyományos országúti kerékpárokkal." A kompozit fa nagy előnye azonban a szilárdság, különösen az alsó váznál- hajtókarnál, illetve a rezgéscsillapítás. Első számú versenyzőjükkel, az extrém kerékpáros és többszörös világcsúcstartó Stefan Wagnerrel -aki 2019-től kezdve minden versenyén és rekordkísérletén My Esel versenykerékpárral vett részt - a fejlesztők azon dolgoznak, hogy a jelenlegi prototípusokat tovább tökéletesítsék.
Aki szeretne tesztelni egy ilyen, Ausztriában gyártott különleges fa kerékpárt, budapesti kerékpár bemutatótermünkben, telefonos vagy e-mailes egyeztetést követően megteheti.

